اطلاعات عمومی

وزن گیری در کودکان

وزن گیری

روش هایی برای افزایش وزن کودک

افزایش وزن کودک - غذای سالم

۱- افزایش وزن کودک ؛

به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد می تواند منبع خوبی از انرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک می خواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه می شود نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان میان وعده استفاده شود.

۱- آب میوه ها

فراهم کردن مواد مغذی و کالری مورد نیاز کودک به رشد وزنی و قدی او کمک می کند.

۲- شیر کامل یا شیر ۲% چرب

اگر شدت کمبود وزن کودکتان زیاد است با استفاده از نوشیدنی های سالم مانند شیر مقداری چربی و کالری اضافی به برنامه غذایی کودک تان اضافه کنید. دقت داشته باشید که شیر بدون چربی یا کم چرب شانس جذب کالری کافی را از کودک می گیرد.

۲- افزایش وزن کودک ؛

به کودک خود غذا های پر انرژی بدهید  به کودک خود غذایی بدهید که از نظر کالری و مواد مغذی غنی باشد. این نوع غذاها می تواند برای عضله سازی و همچنین ذخیره چربی انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را مهیا کند.

۱- به کودک خود غذای سالم بدهید

غذای سالم غذایی است که دارای مواد مغذی و کالری مناسبی باشد و میزان شکر، چربی اشباع و سدیم آن کم باشد. غذاهای پر انرژی شامل مواد مغذی مانند ویتامین ها، املاح معدنی و فیبر هستند. به کودک خود مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و لنیات بدهید زیرا این موارد سرشار از کالری های مفید و مواد مغذی هستند و به رشد کودک کمک می کنند. کودکان علاقه بسیار زیادی به غذاهایی مانند توت فرنگی، سینه مرغ و همچنین غذای بسیار مقوی که از شیر کم چرب به همراه برنج قهوه ای و عسل درست می شود، دارند.

۲- غذاهای سالمی که به کودک خود می دهید را مدیریت کنید

غذاهای سالم و پرکالری بسیار به افزایش وزن سالم کودک شما کمک می کنند اما باید مدیریت شوند مثلا برای هر سه وعده به کودک خود ماکارونی ندهید و یا هر میان وعده او نباید یک کاسه تخمه آفتابگردان باشد.

چند نمونه از غذاهای مغذی آجیل ها، ماکارونی با گوشت، استفاده از روغن کانولا و روغن زیتون برای پخت و پز، میوه های خشک شده و آب میوه های ۱۰۰% طبیعی.

۳- افزایش وزن کودک ؛

به وعده ها و میان وعده های کودک خود کالری اضافه کنید با اضافه کردن چیزهایی به وعده اصلی یا میان وعده کودک کالری غذای دریافتی او را افزایش دهید. مثلا وقتی به کودک خود سیب می دهید آن را قطعه قطعه کنید و روی آنها کره بادام زمینی بمالید و یا به ساندویچ کودک خود پنیر هم اضافه کنید. بسیاری از چاشنی ها دارای کالری هستند و طعم خوبی به غذای کودک اضافه می کنند تا بیشتر لذت ببرد. این چاشنی ها عبارتند از: کره، مربا، کره بادام زمینی، پنیر خامه ای و دیگر چاشنی ها. چنین چاشنی هایی می تواند کاری کند میل کودک به غذا بیشتر شود و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کند. کودک خود را با آزاد گذاشتن در انتخاب چاشنی غذا یا سالادش به خوردن بیشتر تشویق کنید. مثلا به او اختیار بدهید از میان سس های سالاد یکی را برای خود انتخاب کند تا روی سالادش بریزد. اضافه کردن چنین چاشنی هایی کمک می کند به شیوه ای سالم وزن کودک بالا رود.

۴- افزایش وزن کودک ؛

میان وعده ها را قطع نکنید میان وعده ها باعث می شوند کودک بین وعده های اصلی نیز غذا بخورد و در نتیجه در طول روز کالری بیشتری جذب کند. سعی کنید وعده های اصلی را منظم به کودک خود بدهید تا با میان وعده ها تداخلی نداشته باشند. برای صبح یا عصر که فرزندتان به مدرسه می رود میان وعده درست کنید و در کیف او بگذارید. مطمئن شوید در زمان مشخص از میان وعده استفاده می کند. حتی اگر احتیاج بود از معلم فرزند خود اجازه بگیرید تا میان وعده در بین کلاس بخورد. قبل از مدرسه یا قبل از ناهار سعی کنید یک میان وعده هرچند کوچک هم شده به کودک خود بدهید. میتوانید چنین مواردی را به کودک بدهید نصف ساندویچ، میوه، سیب زمینی پخته با پنیر و یا دیگر غذاهایی که کودکان دوست دارند. کلوچه کشمشی با شیر پر چرب هم یک میان وعده پر انرژی و سالم برای کودکان است. هرگز اجازه ندهید کودکتان یک وعده اصلی غذایی را از دست بدهد. صبحانه یک وعده الزامی برای کودک است و برای فعالیت در طول روز به او انرژی می دهد همینطور به کودک برای اضافه کردن وزن سالم کمک می کند. برای صبحانه غلات، نان تست، آب میوه طبیعی، ساندویچ کره بادام زمینی و شیر منبع مناسبی برای تامین انرژی و رساندن مواد مغذی به بدن کودک هستند. اگر کودک شما بعد از خوردن وعده اصلی همچنان احساس گرسنگی می کرد میتوانید به او سالاد میوه، بستنی میوه ای یا یک مشت آجیل بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *